טיפול דיאדי – טיפול משולב הורה וילד

מאת רוית אפרוני, פסיכולוגית קלינית ומדריכה מוסמכת.

אם צעירה הגיעה אלי לטיפול עם תינוקה בן החצי שנה. האם מתארת כי מאז הלידה שהייתה לא קלה ועד היום, היא נמצאת בתחושה קשה לגבי תפקודה כאם. לדבריה, התינוק מרבה לבכות והיא לא מצליחה להרגיע אותו. היא חשה כי הוא מעדיף לשהות בזרועות אחרים. היא מדגישה את השקעתה המרובה בטיפול בו ועד כמה הקשר איתו חשוב לה. תחושת הכישלון בתפקודה כאם, אותה היא חווה, גורמת לה לכאב ולתסכול. היא הגיעה למצבים בהם התינוק לא היה שבע רצון ושידר תסכול והיא עצמה התקשתה להרגיע אותו.
מהשיחות איתה עלה כי כילדה גדלה בסביבה מאוד ביקורתית ושיפוטית. היא לא קיבלה מהוריה חיזוקים לכישוריה או מילה טובה למעשיה.
רוב הזמן היא חיה בתחושה שהיא מאכזבת . כיום היא משליכה תחושות אלה על התינוק. היא מפרשת את בכיו ותסכולו בכך שאינו מרוצה ממנה ומתפקודה. האם ממשיכה למעשה את הקול הביקורתי שספגה בילדותה על ידי כך שהיא מפנה את הביקורת כלפי עצמה.
בהמשך הטיפול ועם התקדמותו, המטופלת החלה להרגיש הקלה משמעותית למצבים מאתגרים עם בנה התינוק שהתאפיינו בנינוחות ומרחב להתבוננות. התינוק עצמו התחיל לגלות בטחון ולהירגע בזרועותיה והקשר עימו הפך להיות מספק ומהנה.

טיפול דיאדי הוא טיפול משולב הורה וילד והוא בעל חשיבות מרובה. הטיפול מתאים להורים עם תינוקות שזה עתה נולדו ועד הגיעם לגיל 3.
יחסים תקינים בין ילד להוריו הם המקור לתפקוד והתפתחות רגשית תקינים, כמו גם לבניית תחושת ערך עצמי חיובי אצל הילד. יסודות איכות הקשר בין ההורה והילד מונחים כבר בראשית חייו של התינוק ויש להם השפעה על מידת האושר, תחושת הביטחון וחוויית השייכות של הילד לחייו.
הפנייה לטיפול באה לרוב בשל קשיי הסתגלות להורות (מדובר בשינוי משמעותי הטומן בחובו אתגרים רבים.) ההורה שואל את עצמו כיצד והאם הוא קשוב לצרכי התינוק, האם להורות ולטיפול בתינוק יש השפעה על הזוגיות וכיצד יתמרן בין קריירה להורות ומשפחה, איזה הורה הוא עבור התינוק שלו, ועם זאת חשוב לו לא לוותר על הצרכים שלו כפרט.
לעיתים באה הפנייה, בעקבות סימפטומים אותם חווה התינוק כמו קשיים בשינה או באכילה, או גם עיכוב בהתפתחות .לעיתים הפניות הן בעקבות קשיים בקשר בין ההורים לבין התינוק: רתיעה מהתינוק, כעסים המושלכים עליו, קושי בהתקשרות הראשונית וכו'.לעיתים קשיים אלו נובעים מתפיסות וציפיות לא ריאליות של ההורה את עצמו ואת הילד. לדוגמא הורה המצפה מילדו שיהיה בוגר כפי שציפו ממנו בילדותו, עלול להתאכזב כאשר ילדו מתנהג בצורה ילדותית לגילו, מפגין פחדים או עקשנות.

הטיפול הדיאדי מתקיים כאשר התינוק ואימו נמצאים בחדר הטיפולים. לעיתים, על פי הצורך, שני ההורים לוקחים חלק בתהליך. המטפל מתבונן בדינמיקת היחסים בין התינוק להוריו, מה שעוזר משמעותית להאיץ את התהליך. המטפל בשיתוף ההורה מבין מהם הקשיים והקונפליקטים וכיצד ניתן לטפל בהם. הטיפול הוא דינמי במסגרתו מנסה המטפל להבין לעומק את עולמם הפנימי של ההורים וכיצד חווית הילדות שלהם משליכה על התפקוד ההורי שלהם וההתמקמות שלהם בחיי התינוק.
הקשר הראשוני של התינוק עם הדמויות המשמעותיות בחייו מהווה את הבסיס להתפתחותו הנפשית המאוחרת יותר. ככל שההורים יקדימו ויטפלו בקשיים המתעוררים עם הכניסה להורות, כך ימנעו בהמשך מהתינוק קשיים רגשיים ונפשיים.
טיפול משולב הורה ילד לוקח בחשבון את מצבו הרגשי של ההורה, הקשר בינו ובין התינוק, מערכת היחסים המתפתחת ביניהם ואת עולמו הפנימי של התינוק.
כך במרחב בטוח ולא שיפוטי, תתאפשר עבודה טיפולית משמעותית המשפרת את רווחתו הנפשית של ההורה, ומסייעת בביסוס קשר בטוח ומיטיב בינו לבין התינוק.

המפגשים מתקיימים אחת לשבוע ונמשכים בין 3 לחודשים עד שנה.

אנו ב"עולם ומלואה" מאמינים כי בעזרת הפגישות, ניתן להגמיש דפוסים באמצעות תובנות העולות בטיפול, בתקווה להביא ליחסי קרבה ולהנאה מחוויית ההורות. התהליך מביא לכך שההורה ייהנה מחוויית ההורות והילד מחוויית הילדות.